GDPR
INTEGRITET
Vad är GDPR?
Lagen om personuppgifter, General Data Protection Regulation (GDPR), eller Dataskyddsförordningen på svenska, trädde i kraft den 25 maj 2018. Förordningen är gemensam för EU/EES, så de skillnader som fanns mellan länderna försvann nästan helt. Detta innebär att samma spelregler gäller på den inre marknaden – en fördel för företagen i Europa. En annan fördel är att vi som individer är bättre skyddade. Förut var uppgifter om oss och våra intressen en handelsvara på ett sätt som inte lagstiftarna förutsåg på 90-talet. Lagen tar hänsyn till den snabba teknikutvecklingen sedan Personuppgiftslagen (PuL) trädde i kraft 1998. Syftet med lagen är att värna om vårt privatliv.
Dina personuppgifter och hur vi hanterar dem.
Med dina personuppgifter menar vi den data vi samlar in och sparar om dig och hur du använder våra tjänster som direkt eller indirekt identifierar dig. Dessa uppgifter använder vi för att kunna administrera din bokning samt för att vi ska kunna uppfylla Djurskyddslagen § 2 och för statistik.
Nedanstående information är en summering kring hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
Varför behöver vi dina och ditt djurs data?
Uppgifter om ägare och djuret behövs för att:
- Kunna tillgodose § 2 Djurskyddslagen (1988:534) om att djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom (Lag 2005:1226).
- Kunna administrera och hantera din bokning avseende bokningsperiod, planera och koordinera in- och utcheckningar med mera.
- Ge dig som ägare uppdateringar och information om hur ditt djur mår.
- Kunna administrera och hantera betalningar och bokföring.
Hur sparas dina uppgifter?
- Bokningsbekräftelse i pappersform sparas efter bokningsdagen samt signerat avtal och bokningsbekräftelse under vistelsen hos oss. Därefter arkiveras de. För ev. framtida bruk.
- Uppgifter för betalning sparas i kundkortet samt skrivs ut för löpande bokföring.
- Uppgifter för att boka djurets vistelse eller göra en förfrågan. lämnar du själv in önskemål på vår hemsida alternativt ringer, smsar eller skickar mejl till oss om du/ni vill bli borttagna.
Vem har tillgång till dina uppgifter?
Ägarna samt personal på Vasshalla Katthotell, bokföringspersonal, Revisorer.
Behandlande veterinär och djurvårdspersonal på veterinärklinik och djursjukhus vid sjukdom och skada hos inackorderat djur.
Vasshalla Katthotell ansvarar enligt gällande rätt för att de personuppgifter som behandlas skyddas genom erforderliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder med beaktande av vad som är lämpligt i förhållande till personuppgifternas karaktär och känslighet. Är det inga
obehöriga personer som har tillgång till de personuppgifter som behandlas med anledning av våra tjänster.
Hur länge sparas dina uppgifter?
- Avtal pensionat tills ägaren återkallar sitt godkännande.
- Bokföring och revision 7 år.
- Bokningssystem tills ägaren återkallar sitt godkännande.
- Mail tills ägaren återkallar sitt godkännande.
Kontakta oss om du vill ändra dina uppgifter eller återkalla ditt godkännande.
Övrigt:
- Ägaren tar ansvar för att eventuell kontaktperson är underrättad samt har godkänt att deras kontaktuppgifter lämnas till Vasshalla Katthotell.
- Bilder och filmer kan användas på sociala medier, om kattägaren inte meddelat nej vid bokningen.
- Personuppgifterna kommer inte att behandlas under en längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas.